Legends of the Rising Sun is het thema van 31e editie
Van donderdag 15 tot en met zondag 18 januari 2026 opent MECC Maastricht opnieuw haar deuren voor de 31e editie van InterClassics Maastricht. Na de recordbrekende jubileumeditie van 2025 richt de klassiekerbeurs zich in 2026 op een bijzonder thema: Legends of the Rising Sun. Japanse sport- en racewagens, die wereldwijd uitgroeiden tot ware iconen, krijgen ditmaal het hoofdpodium. Van de elegante Toyota 2000GT tot de brute Mazda 787B: InterClassics brengt hulde aan de Japanse autowereld, die techniek en traditie op unieke wijze weet te verenigen. De ticketverkoop start op 1 september 2025.
Met het nieuwe thema slaat InterClassics een brug tussen nostalgie en innovatie. Auto’s uit Japan werden ooit gezien als puur functioneel, maar groeiden uit tot legendarische modellen die hun weerga niet kenden – zowel op de weg als op het circuit. De expositie Legends of the Rising Sun laat aan de hand van ongeveer twintig topstukken zien hoe Japanse merken als Toyota, Honda, Nissan en Mazda grenzen verlegden en nieuwe standaarden zetten op het gebied van prestaties, betrouwbaarheid en design.
Beursmanager Erik Panis vertelt:
“Met Legends of the Rising Sun willen we bezoekers een nieuwe kant van de autogeschiedenis tonen. Japanse sportwagens zijn niet alleen technisch indrukwekkend, maar ook cultureel waardevol. Elk model vertelt een verhaal van toewijding, passie en verfijning. Het is dan ook een eer om deze auto’s naar Maastricht te halen en het verhaal ervan te presenteren.”
Japanse sportwagens verkocht voor miljoenen
Bezoekers kunnen zich verheugen op een collectie sport- en racewagens die de Japanse autocultuur perfect weergeven. Eén van de blikvangers is de Toyota 2000GT, een sierlijke coupé uit de jaren ’60 die ook prijkt op de poster van deze editie.
Na de Tweede Wereldoorlog koos Toyota – in tegenstelling tot veel andere Japanse fabrikanten – voor een geheel eigen koers. In samenwerking met motorfietsfabrikant Yamaha ontwikkelde ze een auto die door velen wordt beschouwd als de eerste échte Japanse sportwagen. Toyota-importeur Louwman stelt een exemplaar beschikbaar voor de tentoonstelling. De waarde van dit type voertuig ligt rond de miljoen euro. De raceversie van de 2000GT werd zelfs de duurste Japanse auto ooit: in 2022 werd een Toyota-Shelby 2000GT op een Amerikaanse veiling verkocht voor 2,5 miljoen dollar.
Ook recentere Japanse sportwagens krijgen aandacht. In de jaren ’90 introduceerde Honda de NSX (New Supercar eXperiment), een sportwagen die met steun van F1-legende Ayrton Senna werd ontwikkeld voor dagelijks gebruik. Dat ook dergelijke youngtimers in trek zijn, blijkt uit een recente veiling. Tijdens het Concours d’Elegance van Villa d’Este werd een exemplaar uit 2003 verkocht voor maar liefst €934.375 – een absoluut recordbedrag voor dit model.
Naast de thematentoonstelling telt InterClassics Maastricht opnieuw een aanbod van zo’n 800 klassieke auto’s, youngtimers en supercars, verdeeld over 35.000 vierkante meter beursruimte. Zoals gebruikelijk is er veel ruimte voor handel, beleving én verhalen. Bezoekers die zich verder willen verdiepen in de achtergrond van de tentoongestelde auto’s kunnen op alle beursdagen deelnemen aan een rondleiding met gids.
InterClassics Maastricht vindt plaats van donderdag 15 tot en met zondag 18 januari 2026 in MECC Maastricht. De klassieke autobeurs trekt meer dan 40.000 kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 22,00 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 25,-. Kinderen tot 8 jaar zijn gratis. Kinderen van 8 tot 15 jaar betalen € 12,50 aan de dagkassa.
Meer informatie over de beurs is te vinden op de website interclassics.events
Poster: InterClassics Maastricht 2026
Toyota 2000GT | Bron: Toyota Newsroom
Honda NSX-R | Bron: Broad Arrow Auctions
Sfeerimpressie InterClassics Maastricht 2025 – Gerlach Delissen Photography